Skogen i August. /The forest in August























Denne sommeren har vi vært så travelt opptatt med drivhuset, bygging av brygge, luke ugress og mye annet at jeg nesten ikke har fått tid til å gå innom skogen for å se hvordan plantene har klart seg. De har hverken fått næring, stell eller vann, så jeg var spent på å se tilstanden når vi var borte i Sverige sist helg. Gleden var derfor stor når jeg så at det meste hadde vokst. Planten over er en blå hortensia. Jeg tror den var rosa i fjor..
This summer has been so busy building the greenhouse, making a pier, remove weeds ++ that I hardly had time to tend the plants in the forest, so they have not been given any fertilizers, water or care during several months. I was therefore pleasantly surprised to discover that most plants had grown. The above one is a blue hydrangea. I could swear it was pink last year....






















På bildet ovenfor. Helt til venstre, en Euphorbia Chameleon, Vortemelk. Til høyre for denne, en Hosta Sieboldiana Elegans. Den krypende bunndekkeren husker jeg desverre ikke navnet på, men den har vokst veldig i sommer. Mener det er en type Saxifraga. Noen som kan hjelpe meg med navnet? 
On the above picture: On the far left, upper corner, an Euphorbia Chameleon. On its right, a Hosta Sieboldiana Elegans. Unfortunately I can not seem to remember the name of the ground covering plant, but it has really grown this summer! I have a suspicion it is a type of Saxifraga. Can anybody help me naming it? 
Enda en hortensia i ferd med å komme i blomst. Det skal bli spennende å se fargen på denne.
Another hydrangea about to go into bloom. It will be exciting to see the color.

Jeg har forresten kjøpt 25 stk rhododendron jeg skal plante ut i skogen neste gang i Sverige, foruten noen flere bunndekkere; Pachysandra Terminalis; Vinterglans og bøk som skal få vokse seg til trær.

Next time I go to Sweden I will bring 25 rhododendron plants I have bought for the forest together with some more ground covers; Pachysandra Terminalis and Fagus sylvaticus; Beech.



Kommentarer

  1. Jeg synes den bunndekkeren ligner veldig på Plectranthus madagascariensis "Variegata". Bladene på den planten avgir en spesiell lukt ved berøring.

    SvarSlett
  2. Det ser da virkelig ut som om plantene har klart seg, og da kan man trygt plante flere. Du får nok en travel tur i Sverige ved neste besøk. Sommeren blir ofte travligere enn man tenker; og en rekker ikke alt. God vi har høsten i reserve :-)

    SvarSlett
  3. Så flott at det sto til liv i skogen din etter sommeren :) Det har vel regnet like mye der som her og det vil jo heller ikke tørke ut så fort i en skyggefull skog. Den blå hortensian lyste opp over å se deg igjen :)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg