Herlige Dahlia! / Glorious dahlia!

Dahlia/ Georginer har jeg alltid forbundet med teaterstykket "Reiser med tante Augusta". Hovedpersonens store lidenskap har alltid vært nettopp disse blomster - helt til hans småkriminelle tante plutselig virvler ham inn i en reise som skal snu opp ned på hele hans tilværelse.
Nå er det ikke slik jeg selv har det, men i år bestemte jeg meg altså for å teste ut noen ulike sorter i vår svenske hage. 
Ved drivhuset plantet jeg mange røde varianter i grupper. Når vi var i Sverige til helgen var de i full blomst. Og for et overdådig blomsterflor! 






















For some reason I have always combined dahlias with the theatrical play "Travels with my aunt" by Graham Greene. The lead caracter is a young man growing these flowers up till the moment he meets his questionable aunt, an encounter forcing him to go on a journey that will change his life forever..
Well, fortunately I have not experienced something similar, but anyway, I decided to test out a few kinds of these beautiful flowers this summer. 
Next to the greenhouse quite a few different kinds of red ones. When visiting the property they were in full bloom - a stunning sight!
Fra "middelhavshagen". Her en "Pippi" dahlia. De vil jeg gjerne ha flere av til neste år, for de store, frodige blomstene er veldig vakre i mine øyne.
From "the Mediterranean garden" next to the greenhouse. This is a dahlia "Pippi". I am going to plant more of them next year, cause their big, lush flowers are really stunning - at least in my point of view!


Over: En rød variant som får klarrøde blomster. Disse har jeg plantet i et bed ved innkjørselen til eiendommen.

Til høyre: Dahlia "My Love" får store, hvite blomster. Disse har jeg plantet i drivhusveggen. 

Above: a red variant with bright, red flowers. I have placed these by a bed by the property entrance. 
At the right: A Dahlia "My Love" with large, white flowers. I have planted these by the greenhouse wall. 






































De røde blomstene over heter "Arabian Night", har en dyp rød farge som tenderer mot svart. Vakre blomster! 
The red flowers on the picture above are called "Arabian Night". They have a deep red color with a taint of black. Beautiful flowers!
Close up of a Dahlia "Arabian Night". Nærbilde av en Dahlia "Arabian Night":


Kommentarer

  1. Dahlia er tøft og stilig. Det dukker opp nye knoller hver sesong, og de fleste overlever vinteren. Nå blomstrer de for fullt:)

    Pippi-blomsten var urlekker!

    SvarSlett
  2. Dahlia er flotte blomster og jeg tror ikke jeg kan klare meg uten dem i bedene. De fyller jo så godt ut i bedene utover høsten når staudene takker for seg :-)

    SvarSlett
  3. Lekkert! Jeg plantet Dahlia for første gang i år, det var ikke ubetinget suksess kan man si... Ikke én blomstrer. De fikk noe spinn på seg i sommer, og knoppene visnet. Men jeg prøver igjen neste år :) Jeg liker de hvite sortene så godt, kaktus og pompon

    SvarSlett
  4. Уважаемые любители георгин !Предлагаем Вашему вниманию коллекцию современных сортов георгин урожая 2010 г.Свою коллекцию мы создавали в течении 15 лет.Путем тщательного отбора ,в нее вошли только самые лучшие сорта российской и зарубежной селекции.Ежегодно мы включаем несколько новинок.,самых на наш взгляд перспективных.Надеемся ,что каждый найдет для себя цветок по своему вкусу.

    http://georgina.ueuo.com/

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg