En sommerlig rapport fra hytteplenen

Først og fremst må jeg opplyse dere om at dette innlegget ikke inneholder produktreklame, men siden jeg spurte dere om innspill angående robotgressklippere i begynnelsen av Mai tenkte jeg at jeg skulle gi en tilbakemelding på min erfaring av den modellen jeg til slutt endte opp med.
Det har ikke bare vært en enkel opplevelse å installere og sette opp denne. En må nemlig trekke en "kantkabel langs hele plenens ytterkanter. Siden min plen er både ujevn og heller ned mot en elvebredde, så har det bydd på mange frustrasjoner, prøving og feiling. Jeg har måttet flytte kabelen mer enn en gang før jeg ble fornøyd.


Et annet problem var at jeg noen ganger ikke fikk plassert kabelen dypt nok ned mot bakken. Det er vanligvis ikke noen utfordring, men siden plenen har små hauger der grensekabelen er plassert, så tar robotens klipperblader av og til skraper nedi bakken - og dermed kan kutte kabelen. Det er ikke noe stort problem siden den kjører noe centimeter til siden og pent venter på at jeg skal fikse bruddet.
Ut over det er den blitt et uvurderlig medlem i hagen. Gresset har aldri vært så fint klippet. Jeg er sikker på den kunne vært brukt som golfbane om den var større ;-)
Roboten har ingen problemer med å klippe hver eneste lille flekk av området. Den oppdager når det begynner å regne. Da går den fint tilbake til "stallen" sin og venter på oppholdsvær.


Den har ingen problemer med å takle bakker, trær, busker og andre hindringer. Det fineste med den er at jeg kan sitte i Oslo og styre den via mobiltelefonen. Et annet stort pluss for oss som har hytte som ikke ligger i nærheten av en storby er support funksjonen. Helt i begynnelsen ringte jeg til teknisk support for å finne ut hvorfor den ikke virket som den skulle. De spurte om de fikk lov og koble seg opp til klipperen. I løpet av et halvt minutt kunne de forklare meg hva jeg hadde programmert feil. Etter dette har jeg overhodet ikke hatt noen problemer med den.


Vi har forresten omdøpt den nå. Navnet er endret til "Luskeludvig". Det var faktisk min far som begynte å kalle den det når de har vært på besøk. Når vi oppholder oss ute i hagen kan den nemlig noen ganger komme bort og dulte lett borti oss. Sensorene gjør at den umiddelbart snur og velger en annen vei. En slik robot blir nesten et ekstra familiemedlem. Ikke rart de fleste som eier en slik pleier å navngi dem ;-)

Her kan du lese mer om robotklipper:
Vårt nye familiemedlem
En elektrisk sau?

Kommentarer

  1. Så flott at du ble så fornøyd med klipperen! En slik innretning må være perfekt for deg som har sommerhus! Å slippe å starte helgen med å klippe plenen må jo være supert, det er vel andre oppgaver som er bedre å bruke tid på. Ha en fin sommerdag! Hilsen Anne-Kristin

    SvarSlett
  2. Nydelig plen... Må bare si oss enige.
    Vi har aldri hatt så fin plen som etter at vi fikk robotklipper. Eneste ulempen for oss er at vi har to plener, så vi må flytte den manuelt. Men den er liten og lett, så det går veldig greit.
    Vi er veldig fornøyd!
    Ha en fin helg :-)

    SvarSlett
  3. Vilka vackra gräsmattor Stein! Jag förstår att du är nöjd med tekniken, det ser ut som en golfgreen!

    Bara att gratulera!

    SvarSlett
  4. Så flott plenen ble! Det må jo være så deilig å ha Luskeludvig til å gjøre den jobben som ellers tar lang tid Har sett mange som har en slik og gressplenen blir veldig pen!

    Ha en fortsatt fin helg:)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg