Høst i sommerhagen


De siste par ukene har uten tvil vært preget av store kontraster. Først noen uker under Spanias stekende sol. Deretter dro vi for å oppleve Lofotens fantastiske natur, for å avslutte det hele i svenskehagen.
Her borte har høsten kommet skikkelig i gang. Flere trær har faktisk rukket å miste alt sitt løvverk, mens andre fortsatt er grønne. Bedene har alt fått et tykt, fint lag med høstløv. Vi brukte likevel en del av tiden på å rake plenen for å benytte enda mer løv rundt rosene rundt om i hagen.


Jeg benyttet selvfølgelig tiden til å sette en del av vårens blomsterflor. Til neste år vil det stort sett gå i burgunder, lilla og rosa toner rundt om i hagen. Dahlia knollene ble gravd opp og lagret i kjelleren. Alle roser som har tilbragt sommeren i krukker og kar har nå blitt plantet i jord rundt om på eiendommen.


Jeg fikk tilmed tid til å beskjære en del busker og trær, som denne litt merkelige pærebusken.. For noen år siden var den et fint, nyinnkjøpt pæretre, men bever syntes tydeligvis det heller burde være mat for en sulten beverfamilie, så det eneste som sto igjen av treet når jeg ankom en helg var en liten bit av stammen som tittet opp av bakken. Jeg har ikke tatt meg bryet å fjerne denne - og nå er den altså blitt en liten pærebusk. Jeg vil prøve å beskjære den nedenfra for på den måten å tvinge den til å bli et tre igjen. Jeg er klar over at pæretrær som oftest er podet- og at det derfor er stor sannsynlighet for at jeg ikke får "edle" pærer på mitt tre, men den som ikke tester, får jo heller aldri svar på akkurat dette?  ;-)


En annen grunn til at vi reiste over til svenskehagen denne helgen var for å få alle hagemøblene innendørs for vinteren. Det klarte vi også. Det nye drivhuset fungerer derfor som midlertidig lagerlokale, noe som gjør at jeg har det gamle helt for meg selv og mine planter til våren! :-D

Bryggen ser merkelig tom ut uten hagemøbler. Spesielt siden vi hadde full sommerstemning med 20 grader i skyggen. Men det er jo likevel godt å vite at alt er klart når høststormene for alvor setter inn!?


Ha en fortsatt riktig fin dag!

Kommentarer

  1. Ja, även till sommarhagar kommer hösten varje år. Lite vemodigt känns det allt när hösten knackar på men visst är det vackert, det visar ju dina bilder i allra högsta grad.

    Må gott!

    SvarSlett
  2. Heisann!
    Herlig bildet til tross for tomheten!
    Ikke greit med mørket som nærmer seg. Vi kom hjem til den siste "sommerdagen" på søndag. Nå er det virkelig høst med skikkelig ruskevær. Fikk kjøpt med meg tulipaner fra Amsterdam (flyplass) på vei tilbake, både som gaver og eget bruk. Beholder de mørke lilla sjøl!
    Det var tungt å gå opp Tabel Mountain, men verdt alt strevet. Det tok mest på lungekapasiteten. Ble gangske tungpusta en periode underveis.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg