Hagevandring på Frogner- 100 år etter. Del 2

I dag skal jeg prøve å gjøre en liten vri. Jeg skal vise hvordan disse eiendommene ser ut i dag så en virkelig kan se forandringen.
Nybo var en relativt liten eiendom som lå ved dagens Frederik Stangs gate/ Mogen Thorsensgate. Den var ikke på mer enn 3 mål, men inneholdt både drivhus, flere bygninger og et lite parkanlegg. På bildet viser to stolte damer frem en "hule" dannet av noe jeg tror er klatreplanter, eller eventuelt hekker klippet slik at den danner tak.
I dag er det jo begynt å bli populært å lage lignende "huler" av pil!

Ingen tvil om at eierne var glade i planter Langs hele hovedhuset vokste der klatreroser. På denne bygningen tror jeg derimot de har benyttet rådhusvillvin?  Jeg har desssuten stor sans for slike klokketårn en fortsatt finner på mange Frognerboliger!
Bildene er tatt rundt 1912 og tilhører Oslo Museum.




I dag er disse bygningene forlengst borte. De har blitt erstattet med et "masseproduksjons" leilighetskompleks, egentlig veldig uvanlig for omgivelsene i nabolaget, siden de omkringliggende eiendommene stort sett er holdt i klassisk stil.

Jeg har virkelig sans for bildet nedenfor. Det viser en del av eiendommen til Generalkonsul Peter Petersen som jeg nevnte i mitt forrige innlegg. Det er tatt rundt 1912 og den store prakteiendommen har forlengst blitt oppdelt og oppstykket. Foto: O. Væring/Oslo Museum.
Drivhusene skal visst ha vært i bruk helt frem til første verdenskrig. Ut fra bildet virker det som det stort sett ble dyrket prydplanter. Mennene holder et stort brett fylt med blomstrende vekster. Langs drivhusveggen er solsikker, roser og ringblomster i fullt flor!


Beliggenheten er i dag delvis eid av den Britiske ambassade og deler av hageanlegget er visst bevart og vedlikeholdt uten at jeg har mulighet å se så mye av den til tross for at de er en umiddelbar nabo av oss. ;-)

De store eiendommene på Frogner dyrket ikke bare prydvekster. Friske bær, frukter, kryddere og grønnsaker var jo også populære for 100 år siden. De fleste av disse eiendommene var, i motsetning til hva en skulle tro- ikke helårshjem. Det besto hovedsakelig av rikfolks sommerboliger.
Forpakterne var derimot fastboende.
Bildet er tatt på Gimle, nær Frognerveien uten at jeg helt klarer å plassere det. Morsomt å se at kaldbenker den gang som nå stort sett ble bygget av trerammer og gamle vinduer :-)



Jeg kan ikke se meg mett på alle de flotte drivhusene som en gang prydet denne bydelen! Store, victorianske bygninger med spir på taket, kakkelovner, gartnere og duften av citrus året rundt!

Mange av eiendommene er faktisk bevart ganske bra, men fungerer i dag som ulike lands ambassader, så hagene er helt omgitt av store murer.


Nedenfor:
Bellevue (Betyr "vakker utsikt) ble bygget av byfogd Frederik Riis. Han bodde egentlig på eiendommen hvor slottsparken nå befinner seg, men måtte selge for at kongefamilien skulle få bo i sentrum. Han bygget derfor en halvannen etasjes bolig. Siden ble denne solgt til skipsreder Mogen Thorsen som var Norges nest største skibsreder på den tiden. Eiendommen var omgitt av en åpen, parklignende hage med mye plener trær og prydbusker.



I dag er bygningen forlengst borte til fordel for "Hydrobygget", men deler av hagen eksisterer fortsatt som "Hydroparken". Den ligger like foran Universitetsbiblioteket om du lurte ;-)

Den enorme blodbøken en kan lese om i blant annet Jan Erik Volds dikt "I går ja" ;-) sto nok i Bellevues hage allerede den gang Mogen  Thorsen eide eiendommen. Og jo- den står der ennå ;-) - eller det vil si; Den sto der i går.... "i går ja"

Nedenfor: Stemningsbilde fra en Frognerhage rundt 1900.
















Jeg er litt på vaklende grunn nå. Eiendommene har jo ikke lenger samme form som den gang, men jeg mener hagen ovenfor nå er blitt til Bygdøy allé 96- 100. Altså ser den i dag slik ut:

Et gammelt ordtak sier at "Ingenting varer evig." Slike "dykk" i historisk dokumentasjon viser virkelig akkurat dette!?

Se på bildet nedenfor: Hvem skulle tro at dette faktisk er tatt i Oslo for 100 år siden? Jeg skulle gjerne hatt en slik hage i dag :-D

Hvor ble det av alt sammen? Ble det jevnet med jorden eller finnes der rester i private eller offentlige hager andre steder rundt om i Oslo?



Ha en fortsatt riktig fin kveld! 


Kommentarer

  1. så fine blogginnlegg du legger ut,så gjennomarbeidet og så informative og lærerike,om planter og vekster, men også om nærliggende temaer. Morsomme ,tankevekende og personlige på samme tid.
    Morsomt (og trist) å lese om Frogner

    Hilsen Trond

    SvarSlett
  2. Masse flotte bilder og artig historie. Jeg regner med at du vet om bildebasen www.oslobilder.no?

    SvarSlett
  3. Jeg ble med på en ny spennende Oslotur. Veldig morsomt å se at vi har en vakker hagekultur.

    SvarSlett
  4. Du er så flink til å formidle hagekunnskap! Nok et supert innlegg fra din hånd.

    Ha en god helg ! Klem fra AK

    SvarSlett
  5. Tusen takk! Dette var lærerikt og spennende. Det er morsomt å grave i lokalhistorien. Stedene får litt mer sjel med engang man vet noe om fortiden.
    Men jeg må nå få si at det ser ut til at det var mer sjel før... De nye moderne bygningene (og parkene) blir litt livløse til sammenligning.

    SvarSlett
  6. Disse innleggene er så fine, Stein! Det er synd det ikke er så lett å komme inn i de ambassadehagene, jeg tror sikkert at noen av dem har bevart deler av fordums hageanlegg. Vi bodde en liten periode på 80-tallet i Eckersbergsgate (nr 53), rett over gata for Bulgarias (tror jeg det var) ambassade.
    Ha en flott helg!

    SvarSlett
  7. Kjekt å lese. Vi kan jo neppe ha fire mål jord hver, men jeg mener virkelig at alle skal ha rett til hage og jord..

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg