Intrykk fra Chelsea Flower Show

Så var Chelsea Flower Show over for denne gang. I år var det 100 år siden det hele startet og jeg hadde jo et eget jubileum siden det var min første gang på dette arrangementet.
Jeg trodde jeg var forberedt på hvordan det hele kom til å foregå, men det stemte jo ikke.... ;-) Ting gjør jo vanligvis ikke det. Jeg fikk en mengde inspirasjon.  Masse flotte sammenplantinger, spennende planter og fine hageideer.

Vi var desverre litt uheldige med været, men det er jo en gammel Bergenser vant til, så vi tok det med godt humer. Regnbygene kom riktignok med jevne mellomrom gjennom hele dagen, noe som gjorde det litt vanskelig å ta bilder siden kameralinsen til stadighet måtte tørkes av, men til gjengjeld sto fotomotivene i kø!

Det var mye folk, og jeg opplevde det litt vanskelig å finne ut hvor jeg hadde og ikke hadde vært, så i ettertid ser jeg jo at jeg har gått glipp av en del av "show" hagene.

Store folkemengder gjorde det vanskelig å ta bilder av de ulike hagene- spesiet siden mange av dem var designet slik at en kunne få godt intrykk av dem fra én viss synsvinkel, så de følgende bildene har kanskje ikke verdens beste kvalitet, men gir forhåpentlig likevel litt følelse av hva en kunne skue på CFS..

Nedenfor er det gullmedaljisten
"The M&G Centenary Garden" med sin "Windows through Time", en hyllest til 100 år på Chelsea Flower Show. Der er derfor benyttet både historiske og moderne planter i designet. En vakker, avstemt hage med mye limegrønt, lilla og avstemt hvitt og gult gjorde at hagen fremsto harmonisk og velutført! Jeg er ikke så sikker på om jeg likte bygget med stråtak i denne hagen, men det skaper jo samtidig en fin kontrast.


Nedenfor:
The B&Q Sentebale Forget-me-not garden som skal påminne om Det Sør Afrikanske Lesotho´s glemte kongerike og Sentebales viktige rolle i å hjelpe landets mange fattige og AIDssyke barn.


Nedenfor:
Delancey East Village garden bygger videre på temaet rundt de Olympiske leker i London; "Designed for living".


Under kommer noen flere intrykk fra hagene i årets Chelsea Flower Show. En tendens jeg har merket meg er bruken av sterke farger i rødt, oransje, gult og rustrødt. Selv de mer klassiske hagene hadde enkelte innslag av dette.
Jeg er jo fortsatt mest opptatt av hvitt, rosa, lavendelfarger og lilla, så de fleste hagene vil kanskje aldri helt bli trendsetterne hos meg, men det er veldig morsomt å se moderne hager som våger å bryte i valg av farger, materialer, former og funksjoner.
Hva synes du? Noen av hagene du kunne tenke deg å etterstrebe?




Ha en fortsatt fin dag! 

Kommentarer

  1. Det virker jo egentlig veldig kult, men skjønner at det er kjedelig med regn og masse folk. Håper dere har finvære i Oslo også=) Vibeke

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Vibeke. Huff, jeg leste innlegget mitt igjen nå - og det virker kanskje som jeg ikke hadde særlig sans for Chelsea Flower Show? Det stemmer ikke. Det var kjempemorsomt å få med seg. Det var bare annerledes enn jeg hadde forventet. :-) Været var jo selvfølgelig en demper, men ikke mer enn at jeg likevel fikk veldig mye ut av besøket! :-D
      Ha en fortsatt riktig fin dag Vibeke.
      Stein

      Slett
  2. Svar
    1. Takk for det :-D
      Ha en fin dag
      Stein

      Slett
  3. Hei! Det ser ut til at vi var der på samme dag mht været.Det var en kjempeopplevelse. Diarmuid Gavin skrev i Daily Mirror at "People may be getting fed up of the same old gardens". Så forskjellig kan ting oppleves. Etter 8 timer med vandring var jeg utmattet, men veldig inspirert. Ha det godt! Anne

    SvarSlett
  4. Jeg synes bildene dine var flotte! Trist at dere fikk regn, men det kan som kjent ikke gjøres noe med. CFS er et fantastisk event, men det er ikke akkurat så mye ro til å NYTE hagene. Stemningen var sikkert helt unik og spesiell når dere var der også. Mengden av vakre ting å se på er overveldende, så det er ikke så rart om du gikk glipp av noe.

    SvarSlett
  5. Visst blir man lite halvt chockskadad av alla intryck på Chelsea! Jag smälter och bearbetar (och njuuuuuuter) fortfarande. Så roligt att se dina bilder från showen och läsa om vad du fastnade för. Det kommer mera hoppas jag!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg