Plantebestilling fra Zimtrade...

Jeg tror ikke jeg har bestilt noe fra zimtrade før, men "en gang må vel være den første der også"...?
Jeg har riktignok lest andres innlegg om at de vanligvis er for dyre - og at pluggplantene deres er små. Likevel, så har jeg altså dristet meg til å forsøke dem denne våren. Ordren fra meg blir derimot ikke så veldig stor. Jeg liker å prøve en nettbutikk først....

I alle fall har jeg bestilt følgende blant pluggplantene deres:
Alcaea Rosea "Purple": 5stk til drivhushagen. Blomstring Juni/Oktober. H4
Phlox "hvit vårfloks"   : 5stk til steinbedet. Blomstring i Mai/Juni. Sone H6
Iberis "Snowflake"      : 5stk til steinbedet. Blomstring i April/Mai. Sone H6.
Arabis "Pinkie"           : 5stk til steinbedet. Blomstring "tidlig sommer". Sone H6
Ridderspore mix "Magic Fountain": 5stk ved Elvebredden. Juli/Sept: Sone H6.

Jeg har jo etter hvert plantet ganske mange typer ridderspore. Disse kommer angivelig i fargene hvit, rosa, blått og fiolett. Om jeg ikke får alle fargene gjør det meg ikke så mye ;-)

3 av sortene er jo kjøpt til steinbedet jeg såvidt begynte å anlegge høsten 2012. Der trenger jeg en mengde planter. Jeg hadde nok fått mer uttelling om jeg heller hadde kjøpt store, fine planter på hagesentrene, men jeg trøster meg med at pluggplantene etter hvert vil vokse seg til og fylle mer ut. De plantene jeg kjøpte i høst har forhåpentlig overlevd vinteren- og etter hvert kan jeg jo heller fylle på med andre planter. Rom ble ikke bygget på en dag, så jeg har ikke verdens største forventninger til steinbedet denne sommeren :-) Ting får ta tid å vokse seg til!


Er det noen av dere som har erfaring med pluggplanter fra Zimtrade? Har jeg noe å grue - eller glede meg til? :-)

Ingen av bildene i dagens innlegg er tatt av meg. Jeg har stort sett lånt dem fra Zimtrades side.

(Ha ha. Jeg kom i ettertid på at jeg faktisk har bestilt planter fra Zimtrade før. De kom og var i grunnen helt grei. Noen av dem døde i løpet av sommeren mest på grunn av min mangel på jevnlig vanning. Andre har jeg fortsatt i hagen.)

Ha en fortsatt riktig fin dag! 


Kommentarer

  1. Jeg har kun prøvd liljeløker fra Zimtrade.
    Men det var både billig (sparepakke) og topp kvalitet.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Martin. Så flott du har vært heldig med liljeløkene! :-D Kanskje jeg overhodet ikke har noe å grue meg for ;-)
      Ha en fin dag.
      Stein

      Slett
  2. Hei Stein! Jeg kjøpte for et par år siden pluggplanter defra, og det var pelargonia. De var råtne flere av plantene og jeg klagde med en gang. Jeg fikk erstattet alt sammen så det var ikke noe problem. Så sjekk nøye hvordan de er. Jeg kan jo ha vært uheldig den gangen, så det kan jo gå fint med dine planter. Ha en fin helg!

    SvarSlett
  3. Hei på du-flott innlegg om kanel forresten, det skal jammen prøves!
    Jeg har veldig god erfaring med Zimtrade på frø..(men så kommer de gjerne fra Thompson and Morgan, så nå bestiller jeg direkte derfra ;)
    Pluggplantene bestilte jeg av første gang de kom med dette tilbudet, da var de fleste råtne. Ikke problem med klaging, de sendte nytt-men disse var også for en stor del råtne...som jeg ikke gadd å gjøre mere med vedr. mer klaging. Men dette gjør at jeg nå er VELDIG skeptisk, og bestiller altså ikke flere ganger!
    Hører gjerne hvordan dette går hos deg :)

    SvarSlett
  4. Så mange flotte sorter dere har bestilt. Lykke til! Håper dere er heldige med kvaliteten både på frø og pluggplanter. Blr spnnende å høre hvordan det går. Har ikke helt våget å prøve meg på å bestille pluggplanter ennå, så kanskje jeg kan la meg inspirere av dere:)

    SvarSlett
  5. Brukar köpa plugg plantor men inte därifrån, tycker det är bekvämt med plugg plantor.
    Trevlig helg
    Mariana

    SvarSlett
  6. Hei
    Jeg pleier å kjøpe fra Vårkatalogen til Zimtrade. Ikke pluggplanter, men røtter. Jeg har opplevd å få noe råttent, men det aller meste er veldig bra. Når noe har vært dårlig, har jeg fått trekke fra på fakturaen. Det har ikke vært noe problem.
    Lykke til med pluggplantene. Det blir nok bra!

    SvarSlett
  7. Her har første bestilling på løk nettopp forlatt utboksen.. Men de kommer ikke før til høsten da :) De pluggplanten har fått god omtale på Hagegal. Virker som folk er fornøyde?! God helg!

    SvarSlett
  8. Heisann
    Prøvde plugger fra Zimtrade for første gang 2012,var meget fornyd da,så jeg har også bestilt iår.Håper på bra resultat nå også. Så lykke til.
    Mvh Einar Indahl

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg