Juleforberedelser...

Siden vi har bestemt oss for å tilbringe det meste av Julen i Sverige i år, så hadde vi egentlig bestemt oss for å ikke pynte her hjemme i Oslo. Det er litt deilig å komme bort til feriehuset til full Julestemning etter å ikke ha fokusert noe særlig på det hjemme, men nå i det siste har vi vært invitert i en del Juleselskaper og konserter som gjorde at høytiden likevel føltes nært, så i dag, på 3dje Søndag i Advent bestemte vi oss likevel for at LITT Jul kunne vi jo unne oss her i Oslo også..
Jeg gikk derfor ned i kjelleren og hentet opp en del av det vi har lagret der nede.

Oppå peisen har vi i mange år hatt en stor Poseidon byste i bronse. Den er en avstøpning jeg kjøpte på museum i Athen. I en av eskene jeg hentet opp fra kjelleren fant jeg en laaang nisselue jeg har hatt liggende. Ikke helt tradisjonelt kanskje, men Poseidon har kommet i Julestemning...
Peisen pleier vanligvis å dekoreres med girlandere av granbar og lysslynger, samt en mindre krans. Den fant jeg ikke igjen i kjelleren. Derfor tok jeg likevel denne, som en gang pyntet gatedøren. Litt vel dominerende, men bedre enn ingenting...? ;-)

Bildet til høyre: Figuren i midten er egentlig en hyrde som tilhørte en julekrybbe. Jeg kom aldri lenger enn til å kjøpe den ene figuren, men likevel finner jeg har frem hver eneste Jul. Den ensomme hyrde? I Sverige derimot, har jeg en stor, tysk Julekrybbe som NESTEN er fulltallig.. Den plassererer jeg utendørs om vinteren, men det kan jeg jo heller vise i et senere blogginlegg ;-)

Nedenfor:
Sofabordet vårt har vi hatt i veldig mange år nå. Det kjøpte vi en gang av en gammel mann i Spania. Han hamret dem i tre og metall og brukte elementer i speil og gjennomsiktig glass. Desverre døde han et år etter at han laget bordet for oss, så vi fikk aldri laget tilsvarende lampebord, men jeg satte slik pris på det ene jeg har at vi fikk dette sendt til Norge. Jeg opplever det ikke skal så mye til før bordet virker "julete". En liten gruppe Julestjerner og røde lys, så er det Jul for meg...


Bildet nedenfor:
I år har jeg bestemt meg for at det ikke skal så mye til for å skape Julestemning. Noen røde lys, en bukett røde tulipaner, en rød løper og et par sofaputer i sesongens farger. Utover det har de fleste nisser, engler og dekorasjoner blitt forvist til Sverige. Det er jo der vi ønsker å ha et Julehjem i år! 




Ok, en og annen nisse har fått lov å bo her i Oslo i år også. Her har en liten rødkledt en gjemt seg bort i et hjørne av en bokhylle.

Ha en fortsatt riktig fin førjulstid! 

Kommentarer

  1. SIMSALBIM..og så var der jul i deres smukke hjem...:-)
    Du er jo en tryllemester,lidt røde blomster, lys og nisselue så er der meldt fuld julestemning. Så inviter du bare vennerne til lidt julegodter inden den står på jul i Sverige.
    Har set billede af din julekrybbe i Sverige og den er fantastisk.
    Kan de tåle at stå udenfor i meget kulde?

    Fortsat god førjulsdage til dig også.

    Klem fra Lisbeth

    SvarSlett
  2. Hei Lisbeth.
    Takk for en veldig hyggelig hilsen! :-D
    Jo, julekrybben tåler faktisk å stå ute i sludd og regn. Den er laget for å benyttes utendørs og har ikke hatt noen problemer med å takle hverken sludd eller regn i de årene jeg har hatt den. Hyrden overfor derimot, ville nok ikke taklet det like bra ;-)
    Jeg håper renoveringen går/har gått bra hjemme hos dere?
    Ha en fortsatt riktig fin førjulstid!

    Klem fra Stein

    SvarSlett
  3. Nydelig julehus du her fremviser!

    Og angående kransen på peisen, kan det aldri bli "for mye" til jul :) Som hentet rett fra en koselig julebok! Men pass inderlig på så ikke den sløyfen tar fyr der den dingler rett foran nesen på det ene stearinlyset?

    Blomsterstjernen

    SvarSlett
  4. Heisan "Blomsterstjernen". Ditt tips om sløyfen er tatt til etterretning, så selv om den var mye lenger unna flammene enn det kan virke på bildet, så har jeg likevel kuttet litt av den, så om flammene nå skulle nå den - ja, da har jeg mye større grunn til panikkk ;-)
    Ha en fortsatt riktig fin adventstid!
    Stein

    SvarSlett
  5. Vilket fint julpyntat hem du har.

    Underbara bilder som verkligen ger julstämmning.

    Ha en riktigt fin vecka

    Gunilla

    SvarSlett
  6. Alle kommentarer overflødig, bortsett fra én: Lekkert!
    God førjul.

    SvarSlett
  7. Takk skal du ha Orhcis! Som du ser har jeg litt bloggtørke for tiden, så nå blir selv julepyntingen blogget om.. Skulle gjerne hatt mulighet til å være i hagen hele vinteren som deg :-D
    Ha en fortsatt fin adventstid!

    SvarSlett
  8. Takk skal du ha Gunilla :-D
    Ønsker deg også en riktig fin uke!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg