God og dårlig service...

Jeg er riktig glad i min svenske sommerhage, men den ligger desverre ikke plassert i umiddelbar nærhet til noen store hagesentre, så i begynnelsen kjøpte jeg stort sett mine planter i Oslo, fylte bilen og kjørte over grensen.
(Bildet til venstre: Solnedgang ved min svenske sommerhage.)
I de siste to årene har jeg derimot oppdaget hvor enkelt det kan være å handle på internett. Plutselig er planteutvalget øket veldig, og dessuten ofte til rimeligere priser enn i butikk.
Bakdelen er jo at Norge har veldig strenge importregler, så de fleste plantene må jeg få sendt direkte til feriehagen i Sverige. Dette innebærer naturlig litt mer planlegging enn ellers, siden jeg må prøve å få ankomst av planter til å passe med de helgene jeg oppholder meg der. 
Stort sett har dette gått veldig fint.- Men ikke alltid. Da har jeg oppdaget hvor god eller dårlig service et online firma faktisk kan ha. 
I fjor bestilte jeg en større (for meg) leveranse med roser fra et stort dansk rosefirma. Ved bestilling ba jeg om at de ble sendt slik at de korresponderte med den tiden jeg oppholdte meg i Sverifge. Jeg forhørte meg også om de kunne sende en mail om at de var på vei. Ingen av delene skjedde. Budbilen kom over to uker før avtalt tid - og hadde lagt kassen med roser fra seg på trappen til huset mitt - i sommersolen! Så når jeg ankom Sverige fant jeg en kasse med døde planter. Jeg sendte noen mails til rosefirmaet, men fikk ikke noen tilbakemelding fra dem. Etter to uker fikk jeg en purring på full pris. Jeg betalte denne og siden kommer jeg nok aldri til å handle mer hos dem. Dyrekjøpt lærdom om et firma som ikke har god service med andre ord.



Her er et eksempel på veldig god service:
Odla.nu har jeg handlet hos flere ganger og har stort sett vært fornøyd med kvaliteten på plantene. Prisene er rimelige og dessuten har de ofte planter som ikke er vanlige å finne i de fleste blomsterbutikker.
I Juni har jeg bestilt to ulike leveranser fra dem. Som vanlig har jeg undersøkt ved bestilling om plantene kan sendes slik at de korresponderer med når jeg er i Sverige. Denne gangen gikk det litt feil, slik at den ene pakken ankom litt over en uke før tiden. Dagene på postkontoret hadde ikke vært snill med plantene, så 3 av 6 ser ut til å ikke overleve. Jeg sendte mail om dette til Odla, men forventet i mitt stille sinn samme behandling som fra rosefirmaet i fjor.
Svaret kom derimot raskt: De valgte å erstatte alle plantene som kom med denne leveransen! De plantene de ikke lenger hadde på lager skulle jeg ikke trenge å betale for.
DET KALLER JEG SERVICE!! 

Gjett om jeg kommer til å handle planter hos dem i fremtiden også...?! 

Kommentarer

  1. Jag tycker du ska prova Hortogreen.se, jag beställer allt från dom och är supernöjd varje gång. De meddelar varje gång innan de kommer, fina exemplar och bra priser. Kolla inlägget här;

    http://www.henricks-tankegangar.com/2011/04/hortogreen-har-bra-vaxter-pa-natet.html

    Ha en skön helg i värmen! / Henrick

    SvarSlett
  2. Hei Henrick. Takk for tipset. Den webbutikken må jeg jo absolutt prøve! :-D
    Ha en fortsatt riktig fin sommer!
    Stein

    SvarSlett
  3. Hei du! Jeg skulle gjerne ha ønsket at du nevnte navnet på det danske firmaet også jeg. Synes ikke det er noe galt i det overhode!!
    Jeg lurer også på en annen ting. Er det ok å ta med seg masse planter i bilen over grensa? Nei, i dag virker jeg litt pirkete ;) Skylder på sommeren som aldri kommer hit! Kan miste humøret av mindre! Nyt sommerdagene, Stein :))

    SvarSlett
  4. Heisan "Hagen i Grubba". Dine to spørsmål er da ikke pirkete :-)
    Jeg hadde ikke så lyst å henge ut plantefirmaet med navn her på bloggen, selv om jeg innser at det ikke burde gjøre så mye. Jeg bestilte plantene fra Rosenposten.dk, et firma som virker som de vanligvis har et godt ord på seg blant veldig mange roseelskere. Jeg får håpe min erfaring var "unntaket som bekreftet regelen" og at veldig få andre opplever noe tilsvarende min egen erfaring.
    Når det gjelder ditt spørsmål nummer to, så er det faktisk helt lov å kjøpe planter i Norge og bringe dem med seg over grensen. I begynnelsen syntes jeg det var veldig merkelig, så jeg kontaktet tollvesenet i Sverige for å forsikre meg. - og jo da. Det er helt lov!
    NB: Det er ikke, uten videre lov å frakte planter den andre veien- altså fra Sverige til Norge. Vi har strengere importregler på det området.
    Ha en fortsatt riktig fin dag! Håper været vil samstemme med årstiden resten av denne sommeren! :-D

    SvarSlett
  5. Hvorfor betalte du den purringen? De har ikke noe juridisk krav på penger så lenge de ikke har overholdt sin del av avtalen. Jeg skjønner jo at du ikke orker å bråke, men her var det ganske klart.

    Uansett. dårlig service gidder jeg ikke jeg heller, enig med deg der!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg