Tropehelg i "Sommerhagen"!

Det er nesten utrolig at været kan skifte så fort fra en dag til en annen. Våren i vårt svenske sommersted har vært ekstrem tørr i år, solrik, men med uvanlig kalde netter. Jeg var derfor spent på å se hvordan plantene hadde klart seg der borte. Når vi ankom på Onsdag var det alt begynt å mørkne, men jeg reagerte med en gang på at våren var kommet så mye kortere enn tidligere år på samme årstid. Endel sarte planter ga tydelig intrykk av å ha opplevd noen frostnetter etter at de hadde begynt å spire.
Tidlig morgenen etter kom sommervarmen! Eiendommen var knusktørr, så det første vi gjorde var å gi hagen en skikkelig gjennomvanning. Allerede etter noen timer syntes vi å se hvordan hagen våknet og plantene tydelig følte seg bedre til mote.
Som dere ser er hovedhuset vårt gult og vi har mang en gang vurdert å skifte farge på fasaden. Rødt med hvite karmer er veldig vanlig, men jeg er ikke sikker på de vil kle vårt hus. Ellers har vi vært inne på tanken å male det hvitt, men da føler jeg vi må bytte alle karmer og rammer. Hvitt kan kanskje bli litt sterilt om ikke huset i seg selv er litt forseggjort. Vårt var bygget som en arbeiderbolig og har derfor ingen ekstra utskjæringer eller annet. En tredje farge vi har vurdert er lys grått med hvite lister.

Valget er ennå ikke gjort, men for øyeblikket føler vi sterkest for å beholde det gult, men gi det en litt "varmere" og kanskje litt lysere tone... eller....
Av en eller annen grunn har der dukket opp en god del hagefigurer på eiendommen vår i det siste.
Noen skal plasseres i skogen. Andre i "Middelhavshagen" Jeg er egentlig ikke så glad i slike hagefigurer, men det føles liksom "riktig" at nettopp denne eiendommen skal ha noen slike diskret plassert rundt omkring.
"Tranen" til høyre er laget av skrapjern og er sveiset sammen på en slik måte at hodet vender nedover vendt bakover i tilfelle du lurte på hvordan du skal tolke denne ;-)
Bildet nedenfor: En skogsalv omgitt av liguster, akeleier, hosta, narcisser og tulipaner. Forhåpentlig kommer planter til å omgi denne litt mer etter hvert slik at hun ikke blir så lett synlig. Jeg liker at ting heller KANSKJE skal oppdages av besøkende som vandrer rundt i skogen...


Den lille gutten til venstre har vi hatt i flere år nå. Hver gang vi vanner plantene fyller vi det lille "skjellet" han holder i hendene, til stor fryd for småfuglene i hagen vår som da benytter det som fuglebad.
Som du ser lar jeg lupiner og bregner få vokse fritt i hagen. Jeg setter stor pris på dem og lar dem gjerne få menge seg med de kultiverte hageplantene rundt omkring.

Kommentarer

Populære innlegg