Rapport fra balkongen i Oslo del 2.


Disse stemorsblomstene har stått i potte på terrassen siden Mars og blomstrer like frodig ennå.
Balkongkassene har også vært på plass en liten stund. I år har vi stort sett fylt dem med rosa, hvite og blå "Million bells", men også rosa petunia og jordærplanter med dyprosa blomster.
Nedenfor; en annen balkongkasse. Fargevalg og plantetype går igjen i alle sammen. Kanskje litt kjedelig og "safe", men vi føler de kommer til å passe godt med de plantene vi kommer til å ha inne på balkongen i år. For øyeblikket er det ikke sommerblomster der, men mange ulike rhododendron planter, brugmansia, iris, gypsophila, liatris astrantia og mye mer.
Men det kan jeg jo kanskje vise litt av i morgen.

Kommentarer

  1. Jeg har endelig våget å sette ut alle krukkene på terrassen nå. Nesten alle Pellisene er også kastet ut, så nå får det briste eller bære..
    De blek rosa Million Bellsene var pene!

    SvarSlett
  2. hei,
    hvordan gikk det med bikubeprosjektet ditt ? Fikk du tak i de små bikubene til privatbruk ? mvh stig@ap.no

    SvarSlett
  3. Hei :-) Så fint skyggespill i det første bildet! Stemor har jeg egentlig aldri brydd meg om, men jeg skjønner ikke helt hvorfor - de er jo veldig pene! Kanskje de rett og slett er for tidlige for min bruk, når jeg endelig er i gang på balkongen er det jo så mye å velge i. Synes du har valgt fine farger, jeg lykkes aldri med sånn planlegging, for hvert år er det bare noen få planter som dominerer, mens blomstringen nesten uteblir på andre. Så grønt er et safe bet her hos meg, hehe. Spennende er det jo uansett... God helg!

    SvarSlett
  4. Hei Stig. Nei, jeg fikk ikke tak i noen små bikuber, men gir ikke opp, så jeg bestemt meg for å bygge noen selv. Jeg skal forsøke å legge ut en byggebeskrivelse, samt oppdatere litt om hvor "vellykket" dette prosjektet blir. :-)
    Hei Bille. Jeg er jo også veldig glad i "grønt" bladverk i hagen- eller rettere sagt planter med blader som er grønne, brokete eller har andre farger, men stemorsblomstene kan jeg ikke unnvære om våren. De er de første jeg planter ut på våren. Når andre planter kan erstatte dem, klipper jeg dem ned og flytter dem til hagen i Sverige. Da får jeg en andre blomstring der borte etter en stund. Hvert år har dessuten noen frøplanter selvsådd seg og dukker opp uventede steder på eiendommen. Det er jo alltid en like hyggelig opplevelse å finne slike små stemorsblomster når vi kommer bort etter vinteren :-)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg