Nå er våren kommet!! / Spring has arrived!!

Nå er det ikke lenger tvil. Våren har kommet til Oslo! Ute er det sol og fine dagtemperaturer. Snøen smelter i rekordfart og vårløk spirer i hager og bed - i alle fall på Frogner.
Selv på terrassen vår foregår det mye for tiden. Mange av de importerte løk- og rotknollene har begynt å stikke sine søvnige spirehoder opp fra pottene sine, så i redsel for den uberegnelige nattefrosten som fortsatt lurer og ikke helt har gitt opp kampen om sitt domene, har jeg pakket dem forsiktig inn i tørkepapir". Nå ligner de små grønne menn med hvite kapper, men i Mai skal jeg slippe dem helt fri så de får vokse uten sine hvite svøper. Sommerblomstfrøene har også begynt å komme frem for fullt, så i redsel for at de skal bli lange og skrantete innendørs har jeg plassert dem i skyggesiden, beskyttet av medfølgende, gjennomsiktige plastlokk. Foreløpig virker det som om det har bremset litt ned på vekstfarten - og lys får de jo nok av da..?
Til helgen skal jeg til Sverige. Må inrømme jeg nesten gruer meg litt, for der venter flere hundre løk, rhizomer og knoller på å bli pottet i jord. - en naturlige konsekvens av vinterens fråtsing i onlinekataloger tilhørende diverse fristere  ;-)

Min import fra Odla.nu kommer heldigvis ikke på en måneds tid ennå. Men da ramler det inn mange rhododendron, frukttrær, prydbusker, stauder, nåletrær og diverse annet samtidig, så Mai kommer til å bli en like travel måned på hagefronten regner jeg med :-)
Her kommer forresten noen flere planter fra siste importbestilling. Bildene er fortsatt hentet fra Odla´s hjemmeside.
Bildet til høyre er en rød Astilbe "Spinell". Disse skal jeg plante i skogen. Der har jeg allerede flere astilbe varianter, siden de passer så godt inn i woodland områder. Nedenfor en annen type astilbe: "Peach Blossom", med rosa/aprikosfargete spir. Disse plantene er også tiltenkt skogen.

Nedenfor: Astrantia Major "Primadonna". Jeg har bestilt noen ulike varianter av denne planten også, men har ennå ikke helt bestemt meg for hvor jeg skal plante disse. Siden jeg stort sett har konsentrert meg om skogen og området rundt drivhuset (Middelhavshagen) gjenstår desverre en stor del av hagen rundt huset og gjestehuset, langs elven, skogsveien +++, så det er kanskje på tide jeg planter noe der også ;-)

I`m no longer in doubt; Spring has finally arrived here in Oslo!! The last few days have been sunny and mild, so the snow is melting almost while you watch. Even on our terrasse things are happening. finally I can see bulbs and rhizomes send up sleepy, small, green "heads" above the surface of the soil- amost as if to investigate if it is safe out there. Since I am still afraid that "father frost" might revisit one night, I gently wrap the small, green guys with coats of tissue paper. They will have to be dressed like this until May!
This weekend I will go back to our summer home in Sweden. I am almost a bit reluctant to go, because hundreds of bulbs, rhizomes and bareroot plants are awaiting me at the post office over there, so the coming days will be very busy!
The import I have been writing about the last few days are fortunately not due until May- a really busy month!!
Anyway- The order I recently placed: From the top- a red Astilbe "Spinell". These are planned planted in the woodland area. Next picture is also an Astilbe - This time a "Peach Blossom". Finally- an Astrantia Major; "Primadonna". I still haven´t decided where to plant my Astrantias, but am sure I will find a good spot for them!

Kommentarer

  1. Ja, du får helt opplagt en travel vår, men med tanke på hvor fint det blir og hvor mye frisk luft du får er det jo bare helt vinn-vinn :-)

    SvarSlett
  2. Ja, travelt kommer du sikkert til å få det, men fint blir det! Liker Astilbe og har flere av de, men Astrantia Major tar prisen - den er utrolig flott! Ha en fortsatt god helg!

    SvarSlett
  3. Høres ut til at du skal få både mosjon og en fin hage i løpet av våren og sommeren ;-) Lykke til med alle de nye plantene. Om en ukes tid kommer det pakke fra Stokke også ;-)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg