Vinter i drivhuset

Nå føler jeg vinteren virkelig har kommet, selv om været har vært usedvanlig mildt og fint så langt. Vi hadde riktignok frost og et godt lag med rim dekket bakken når vi var i svenskehagen denne helgen, men stort sett er det plussgrader på dagtid. Likevel er jeg glad for at alle krukkeplantene på drivhustrappen for lengst har kommet innendørs.


De fleste er tømt for jord og stablet under tak. Noen har kommet inn i kjelleren og noen er stablet inne i drivhuset. Ellers har jeg satt opp en trestamme for å støtte opp drivhuset i tilfelle store mengder snø.
Vanligvis


Noen av hagefigurene har kommet inn i drivhuset nå, men i år har jeg bestemt meg for å ikke bruke det som utelukkende lagerrom på vinterstid. Neste gang vi reiser til nabolandet håper jeg derfor å kunne pynte til Jul der inne. Det blir i så fall første året vi kommer til å gjøre akkurat det.

Kanskje vi kan oppholde oss litt der ute denne Julen?

Nedenfor.
Spisebordet i den ene enden av drivhuset skal jeg i alle fall gjøre litt triveligere neste helg. Små, hvite LED lys, granbar og kanskje en juleinspirert bordduk får vel være tilstrekkelig for å skape litt stemning der inne?


Til høyre:
Kroker og hjørner har blitt tatt i bruk som oppbevaring av krukker med stauder, men det meste av drivhuset er fortsatt fullt brukbart som oppholdsplass.

Drivhus nummer to blir derimot fortsatt benyttet som lagerplass for utemøbler og hageting denne vinteren også.

Ha en fortsatt riktig fin dag!


Kommentarer

  1. Hei!
    Et frossent drivhus minner meg om en sommerhytte som venter på vår og sommer, men hos dere blir det en vinterhytte med lys og varme allerede neste helg. Ha en hyggelig adventshelg i drivhuset! Anne

    SvarSlett
  2. Vinteren har vært innom her også :-)) Det høres koselig ut å kunne bruke drivhuset om vinteren / julen også?! Når vi en vakker dag får drivhus håper jeg det blir brukt hele året, om ikke akkurat til planter ;-D Fin vinteruke!

    SvarSlett
  3. Vi har hatt noen vinterdager her også, og det er faktisk hyggelig å pynte litt til jul også i drivhuset.
    Vi har lys som slår seg på når det mørkner.
    Kos dere med adventspynting i helgen :-)

    SvarSlett
  4. Det er nå litt godt med disse hagepausene iblant, også da :) Alt tar seg en hvil, forhåpentlig gartneren også :) Å bruke drivhuset vinterstid høres trivelig ut, men det kommer vel litt an på temperaturer etc? Råflott å varme opp et glasshus i 25 minus, men må man, så må man :) Uansett er det jo hyggelig å pynte litt til jul. Kan tenke meg at et drivhus er et ekstra "stille" sted sånn midtvinters. Nyt innspurten av november mens du planlegger vider! :)

    SvarSlett
  5. Men visst är det fantastiskt detta skådespel som naturen bjuder oss på varje år, denna frusna och färglösa årstid som, när solen och värmen återvänder, snabbt förvandlas till prunkande grönska och blomning i allehanda färger. Vad vore sommaren utan vinter?

    Allt gott och trevlig första advent!

    SvarSlett
  6. Magisk vinterdrivhus, det blir sikkert koselig å julepynte, du viser vel bilder? Mitt er så lite at det blir nok bare lagerplass regner jeg med.
    Hilsen Ingeborg

    SvarSlett
  7. Mysigt att julpynta i ditt fina drivhus, speciellt när det är snö utanför!
    /Katarina

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg