Jeg velger meg April... Woodland blomstring

I år må jeg si meg enig med dikteren Bjørnstierne Bjørnson. Jeg velger meg April!
Ikke så rart kanskje, for snøen er borte for lengst. Krokus og snøklokker har avsluttet sin blomstring. Nå er det Helleborus, ulike sorter kirsebær, Narcisser, lungeurt og diverse andre bunndekkere som er primadonnaene i min skog. Til min store glede har mine helleborus overlevd rådyrmassakren tidligere i vår. Nå strekker de sine ranke blomsterstilker mot himmelen mens de vakre blomstene bøyer seg blygt mot marken.


Både enkle og fylte varianter fyller skogen med farge - og best av alt. De trives så godt at en mengde frøplanter har begynt å vise seg rundt om på skogsbunnen i skogen vår. De kommer nok til å bli et syn om noen år!

Nedenfor:
En tofarget variant med kremgrønne blomster og burgunder midte. Helleborus er i sannhet en vakker plante. Det eneste jeg gjerne skulle sett annerledes er at blomstene pekte oppover, så vi virkelig kunne nyte dem.. ;-)





En ensfarget, burgunder variant med enkle blomster trives godt med vårkjærminne; Omphalodes Verna.


Nedenfor: En annen, fylt variant. Litt mørkere enn den på bildet øverst.



Jeg velger meg April
Av Bjørnstierne Bjørnson


Jeg velger meg april

I den det gamle faller,
i den det ny får feste;
det volder litt rabalder,-
dog fred er ei det beste,
men at man noe vil.


Jeg velger meg april,
fordi den stormer, feier,
fordi den smiler, smelter,
fordi den evner eier,
fordi den krefter velter,-
i den blir somren til!


Ha en fortsatt riktig fin vårdag! 

Kommentarer

  1. Kan tänka mig att din skog blommar alldeles underbart nu med alla helleborus och sötingen på nedersta bilden går inte av för hackor heller.
    Ha det så gott
    Anette

    SvarSlett
  2. De er så flotte og så mange varianter du har.
    Ja april er fin på så mange måter,
    bare tenk at vi har våren og hele sommeren foran oss.

    God ny hage uke til deg Stein.

    SvarSlett
  3. Ja jeg velger meg også april :-)) Om noen dager velger jeg meg mai;-D Flotte juleroser dere har!

    SvarSlett
  4. Du har så många underbara julrosor, deras variation i blommor och den tidiga blomningen när det mesta ännu inte vaknat gör dem så uppskattade bland oss trädgårdsvänner.

    ...och vilken underbar dikt av den norska nationalskalden för det är han väl?

    Ha det riktigt gott i ert vackra woodland!

    SvarSlett
  5. Så mange nydelige Helleborus. Jeg har også fått den "dilla" :) Men jeg har ikke et slik underbart woodland som deg. Mine står i bed, og det blir jo ikke helt det samme. Nyt våren videre.

    UnaCita

    SvarSlett
  6. Nydelig blomstring hos deg. Jeg skjønner godt at du velger deg april:)

    SvarSlett
  7. Hei! Julerosene må jo være en drømmeplante for den idylliske skogen din! Da gjør det ikke noe at du må løfte litt for å nyte, tenker jeg :) Flotte farger, og når de frøsår seg er det jo bare å drømme om hvordan det vil bli i skogen om noen år. Takk for diktet også - lenge siden sist jeg leste det, og med bedre utviklet hagegen, ble det enda finere :)

    SvarSlett
  8. Mange flotte Helleborus i hagen din :-) Og april er en flott måned ja!
    Ha en fin våruke :-)

    SvarSlett
  9. Skjønner godt at du velger deg april=) Søte blomster=) Håper dere har det fint. Vibeke

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg