Steinbedet tar form..


Som nevnt i mitt forrige blogginlegg, hadde vi langhelg i feriehagen. Vi hadde med oss en god kamerat og planen var å slappe av, nyte sol og vårstemning. Men det viste seg at været var litt for kjølig til å sole seg, men perfekt for å drive litt hagearbeid. Vi fortsatte derfor med vårt steinbedsprosjekt. Først fylte vi på store mengder jord som forhåpentlig skal være fri for ugressfrø og andre uhumskheter. Når jorden dannet en haug i passende høyde plasserte vi steiner på høykant, tett i tett, slik at de dannet vertikale sprekker mellom seg. Jeg tror det må ha vært noen tonn med stein som gikk med til hele "berget".


Dagen etter blandet vi grus og sand og fylte dette i hver eneste sprekk til steinene var nesten helt dekket.





Det ble omtrent 20-30cm med grus/sandblandingen, så jeg er litt spent på om det blir for lite for slike planter å klare seg. De må jo tross alt få røttene ganske dypt ned før de kommer til jordlaget...

Til slutt fant vi frem spyleslangen og vannet hele berget slik at steinene igjen kom til syne og nesten minnet litt om et ekte berg...
Nå gjenstår forhåpelsesvis den mest spennende delen. Nemlig å finne steinbedsplanter jeg kan plante i sprekkene!
Min erfaring med steinbed er omtrent null, så om du har noen råd og tips er jeg veldig glad for det!
Spesielt om dere kan anbefale noen steder hvor en kan kjøpe steinbedsplanter? Gjerne online, eller i Oslo og/eller Värmlands området?

Har dere noen forslag til gode steinbedsplanter? 



Ha en fortsatt riktig fin dag! 

Kommentarer

  1. Dette blir jo kjempefint stein-bed.
    Jeg har ett bed med grov stein og grus i bunn, her er det fylt på sand og jord(det skulle egentlig ikke bli bed)
    men her stortrives de fleste plantene for de finner nok fuktighet bare de får lange nok røtter.

    Den Geum som jeg viser på bloggen min i dag står der og har det helt fortreffelig tydeligvis, kanskje det er noe som passer inn.

    God ny våruke fra Marit.

    SvarSlett
  2. Ja dette blir spennende! Jeg synes bitterbergknapp er fin og villigStedum Seastar er morsom :)

    SvarSlett
  3. For et spennende prosjekt! Kjempefint!

    SvarSlett
  4. Så flinke dere har vært :) Vårfloks er fint, men den må tøyles litt da den har tendensen til å bli overivrig imellom ;)

    SvarSlett
  5. Jeg har jo BARE grus i min hage - og her trives aubrieta - hagepute veldig godt. Den gamle sorten dekker en halvskråning alene. Men jeg har jo selvsagt komplettert med 3 nye sorter i et annet bed. De har mange fine fargetoner i blå-lilla-rosa. Saxifraga liker det nok egentlig litt fuktigere enn det jeg kan tilby. Her er det også mye fint å velge i - hvitt, rosa og rødt. Akeleier som er lave. Lammeøre. Sølvarve, Bergknapp av alle mulige slag Oktoberbergknapp gir litt høyde og har fine bladrosetter synes jeg. Jeg har også en gammel nellik som brer seg godt utover. Snøsløyfe . Takløk... Som sagt du kan jo komme å ta en titt. Steinbeddene er på sitt beste nå. :)

    SvarSlett
  6. Så flott utgangspunkt! Ta et søk på steinbed, så får du mange forslag til planter som passer :)

    SvarSlett
  7. Det där blev superfint! Många växter kommer att gilla miljön, t.ex. Lewisia. Det finns en del olika namnsorter att välja på.

    SvarSlett
  8. Magnar Aspaker er jo vår nestor på alpine planter i grus. Han har årlig frø, og til tider småplanter til salgs. I Sverige er Peter Korn en å hente inspirasjon og tips om planter og dyrking fra. Og søk på "plantera i grus" så får du svar...

    SvarSlett
  9. Oi, for en jobb dere har gjort! Dog ikke uventet at Stein liker å bære noen tonn med stein ;) Det blir et spennende og annen type prosjekt som jeg gleder meg til å lese mer om når det vokser til. Har ikk erfaring med steinbedsplanter selv, men ville googlet på div rock garden seeds så får du nok mange ideer.

    Jeg er forresten med i humlestafetten på Moseplassen. Utfordrer herved deg til å bli med også! Tar du den? :)

    Jeg har skrevet om at humlene og jeg deler på favorittene :)

    Les om Humlestafetten her.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg