Vårsysler...

Påsken i år har vi valgt å tilbringe i vår svenske hage. Været har hittil vært nydelig. De første dagene har solen skint fra skyfri himmel, men i dag har det vært litt mer skyet. Temperaturen er mye kjøligere enn til vanlig, men vi ser likevel hvordan snøen smelter hver dag.
Vi prøver derfor å tilbringe mest mulig tid utendørs. De to siste dagene har vi konsentrert oss om å tynne litt trær i skogen. Grener og kvister har fått en omgang i kompostkvernen og barken som ble laget av denne har formet begynnelsen på en ny spaservei langs elvebredden.


Under barken har vi lagt tykke lag med aviser for å forhindre fremvekst av ugress. Det er flott å vite at enda en skogsvei kommer til å være ugressfri til sommeren! :-)

Jeg har vært veldig heldig denne påsken, for vi har besøk av en veldig god og hjelpsom venn. Han har vært uvurderlig når det gjelder oppbyggingen av woodland hagen! Alltid like smilende og blid! :-)

Bak ryggen hans ser du forresten skogsåpningen hvor jeg planlegger en halvsirkelformet agnbøkhekk!

Ellers har jeg opplevd at den elendige våren har hatt katastrofale konsekvenser for store deler av rosene i drivhushagen!
Når jeg sjekket om det var liv i dem for noen uker siden var de alle grønne og friske i stilkene. Den gangen var været så mildt at krokusene for lengst hadde begynt å spire.
I dag gikk jeg samme runde og nesten alle rosene virket helt døde! :-(
Ikke rart, for den smeltende snøen hadde dannet dammer siden bare det øverste jordlaget var telefritt. Resultatet var at ekstremfrosten gjorde bedene mine om til en fryseboks!!




Kommentarer

  1. Men vad lite snö ni har kvar!!!blir avis när jag ser att ni kan vara ute i trädgården och jobba!
    Ha en trevlig Påskhelg där!
    Mariana

    SvarSlett
  2. Så kjedelig med døde roser... håper jo at de overlever uansett, selv om det kanskje ikke er så stor sannsynlighet for det! Hagen din ser fantastisk ut=) Og jeg gleder meg veldig til å se mer i løpet av våren og sommeren. Vibeke

    SvarSlett
  3. Nei, så leit med rosene dine! Håper at noen av de bare skremmer deg litt og at de overlever. Det er skummelt med vårvinter, mye som har klart seg fint hele vinteren kan gå dukken av de raske temperaturvekslingene og vann som fryser til is.
    Önsker deg en fortsatt god påske og lykke til med jobbingen i woodland-hagen. Det ser kjempefint ut på bildene!

    SvarSlett
  4. Trist med rosene, men det er den lunefulle naturen. Her er det bra snødekke ennå, men inne ved veggene tenkte jeg snart å dekke med duk og begynne å vanne etterhvert som minusgradene gir seg. Vi får være glad det er hobby og ikke næring det går ut over. Rosene koster jo ikke så mye mer enn en sommerplante, så du må ikke gi deg!

    God påske!

    SvarSlett
  5. Så trist med rosene! Jeg trøster meg også med fint vær, selv om jeg savner våren. Her i feriehagen har det visstnok vært sammenhengende tele og barfrost i flere måneder, så det blir mer enn spennende å se hva som har greid seg. Men nå i påsken blir det nok ikke noe svar på det. Her er det bare å være tålmodig optimist, men å så noen ekstra sommerblomster sånn for sikkerhets skyld ;-)

    God påske!

    SvarSlett
  6. Auda - det er ikke bra, men det er vel kanskje litt håp ennå? Det blir vel vår i år også. God påske til dere.

    SvarSlett
  7. Gratulerer med en ny sti langs elvebredden. Tenk når dere kan vandre ned til halvsirkelen med agnbøk. Det kan godt være liv i rosene selv om greinene har frosset tilbake. Vi krysser fingrene. Ha det godt! Anne

    SvarSlett
  8. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett
  9. Den woodlandhagen deres ser ut til å bli så fin. Spennende å følge med i prosjektet. Men akk så leit med rosene da.
    Nyt siste påskedagene.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg