Et lykkelig dementi!!

Ok - jeg inrømmer det: Jeg tok feil!
For noen blogginlegg siden beklaget jeg meg over at hagen i Sverige var så bemerkelsesverdig grønn  i år- altså mye bladverk, men lite blomstring.
Jeg vannet godt de siste gangene jeg har vært der borte, for aldri har jeg sett hagen så tørr som i år! Vanning og gjødsel må tydeligvis ha virket som ønsket, for nå som jeg har kommet hit på ferie, er det som om eiendommen virkelig har bestemt seg for å ta festklærne på!
Roser, liljer og sommerblomster kappes om vår oppmerksomhet- og vi tar oss gladelig tid til å nyte dem alle sammen!
Bildet til høyre- hagens dronning akkurat nå: Rosen "Rhapsody in Blue" i godt selskap med frøsådde sommerblomster.
Været er varmt og nydelig, plenen er nyklippet og vi er i sommermodus!

Til venstre: En av de aller første rosene vi kjøpte når vi tok fatt på hagen; "The Fairy" kommer pålitelig tilbake i år igjen, like blomsterrik som tidligere!
Den ble plassert inntil husveggen på den minst gunstige siden, mellom hoved- og gjestehuset. Tørt og mye skygge til tross, denne rosen er et like kjærkomment syn nå i ferieukene!






Rosen; "Louise Odier" er i ferd med å blomstre ferdig, så den siste blomsten må jeg jo forevige før den takker for seg :-)

Nedenfor:
Jeg har flere typer gule roser rundt veksthuset etter hvert. Jeg vet mange ikke liker gult, men jeg kan ikke unnvære dem mot det svarte metallet som bygget er laget av!
Min påstand er at GULT OG SVART ER KULT! :-D
Rosen avbildet er en klatrerose. Jeg mener å huske den heter "Golden Showers", men er ikke helt sikker. Jeg har gått litt i surr med navnet på de gule rosene...




I år har jeg sådd en god del frø. For det meste skogsplanter som jeg har plantet ut etter hvert som de ble store nok. Jeg har også sådd en del sommerblomster. Blant annet disse: Blomkarse; "Strawberries and Cream". På bildet fra fabrikanten virket de kremfargete med rødt mønster. De ble derimot ikke lik bildet. Blomsten er blekt gul med oransje tegninger. Jeg døper dem herved om til Nasturtium "Butter and oranges" ;-) Bedet mitt fikk ikke de fargene jeg hadde forventet og for å være ærlig krasjer denne planten i farge med dens naboer, men den er så blomsterrik at jeg ikke har hjerte til å fjerne eller bytte dem ut! - Dessuten hadde den vel uansett ikke passet sammen med rosa lewisia som jeg hadde glemt vokser frodig i dette "steinbedet".

Mer bilder i morgen (om jeg får tid..)

Ha en fortsatt riktig god sommer alle sammen!

Kommentarer

  1. Og jeg som ikke liker gule roser egentlig, men den var nydelig!

    Fortsatt god sommer!

    SvarSlett
  2. Du kan verkligen inte klaga på rosenprakten! Vilken tur, att de bestämde sig för att blomma! Vacker krasse! Tänk på, att den vill ha mycket vatten! En torrperiod och den blir aldrig sig själv igen!!

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvarSlett
  3. Hei Ahn. Så fint du likte fargen på klatrerosen :-) Jeg vet jo at veldig mange ikke liker gult. De kremgule variantene er jo lett å få til å passe inn med andre farger i hagen, men jeg ser jo at det kan være vanskelig å få gult til å passe inn- særlig i bed med mye rosatoner.

    Ruben. Takk så mye for rådet! :-) Ja, jeg ser nok at de har hatt det litt for tørt i sommer. Her borte har det vel aldri vært en så regnfattig vår/sommer så lenge vi har hatt torpet. Bladene har blitt litt gule, men krassene blomstrer jo frodig uansett :-)

    Ha en fortsatt riktig fin sommer begge to!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg