13 Desember: Luke 13



Klarälven - forts.
Langs eiendommen vår er elven 4-5 meter dyp. En gang ble folk og fe fraktet via fergetrafikk oppover vår side av elven. Den gang var den delt på langs med et "gjerde" av tømmerstokker. På motsatt side fløtet de tømmer. Der er elven ikke mer enn et par meter dyp. På vår side har vi rester av en stor, gammel steinbrygge like ved siden av huset vårt. Jeg inbiller meg denne ble brukt som holdeplass for passasjerene, men har ikke fått bekreftet dette fra noe hold ennå. Uansett virker det som eierne bestemte seg for å bruke de øvre steinene av bryggen til bygging av andre ting, men jeg har selvfølgelig allerede planer om å gjenoppbygge bryggen til sin opprinnelige form og plassering. Funamentet ligger jo der fortsatt under vann.
Elven er rik på fisk. Hittil har jeg sett ørret, sik og karpe. Det skal visst også være rikelig med laks, gjedde og "gjøs" (Ikke sikker på om jeg skriver dette riktig. Vi har en bever som besøker oss hver kveld på sommerstid. Ellers har vi oter som stikker innom en sjelden gang. Elven er rik på fugleliv: Traner, hvite svaner, canadagjess, mange sorter ender og måker.

Beveren kommer innom hver kveld sommerstid. Der er mye bringebær langs elvebredden og det virker det som denne krabaten setter stor pris på!

Kommentarer

Populære innlegg