Fortsettelse: "Nytt år. Nye roser"

Som jeg nevnte i mitt forrige blogginlegg har jeg nylig bestilt en del roser fra et polsk nettfirma med godt utvalg. Rosaplant.pl
Planen er at disse skal ankomme svenskehagen en gang i slutten av Mars.
I tilfelle du skulle lure, så er dette ikke et sponset innlegg :-)
Jeg kjøpte ikke bare planter til ildbedet. Jeg ønsket nemlig også å utvide rosebedene i hagen ved det opprinnelige drivhuset.
Her er sortene jeg planlegger å plante der:
Først ut er den historiske Galicia rosen
"Belle de Crécy"
Denne er en vakker busk med fylte, cerise/burgunder blomster med over 40 kronblader pr blomst.
Den har en herlig, sterk duft og busken kan bli mellom 120-150 cm høy. Den er dessuten både sol- og skyggetolerant.
Som de fleste andre historiske roser er denne engangsblomstrende.
Rosen ble foredlet av Roesser  og lansert i 1848. Den har vært en populær sort i hager rundt om i verden siden da.
Planten er dessuten ganske herdig og kan vokse i områder til sone H5.

Bildet til venstre:
En annen sort jeg har bestilt til drivhushagen er den Canadiske sorten; "William Baffin".
Den få mengder av klaser med små, mørkrosa, blomster (10-20 kronblader)
Den blomstrer gjentatte ganger fra Juni til frosten. Den trives best i full sol, kan bli opp til 120-150 cm høy og trives helt opp til sone H5.
Desverre har den ingen duft, men er ellers en frodig og vakker sort.
"William Baffin" er foredlet av Canadiske "Svejda" og ble lansert i 1983.

En annen  jeg har bestilt til drivhushagen er den historiske buskrosen "Anna Scharsach"
Denne får lysrosa blomster med guloransje støvbærere. Den er en halvfylt variant som får mellom 17-25 kronblader.
Den blomstrer på sommeren og kan noen ganger remontere senere på sesongen.
Denne rosen har sterk duft og blir mellom 120- 150 cm høy. Den har en tett og opprett vekst.
Den kan plantes opp til sone H4/H5. Utvikleren var Rudolf Geschwind og lanseringsåret 1890.






Bedet ved innkjøreselen:
Det siste bedet jeg bestilte roser til var mitt "Røde bed" som befinner seg ved innkjørselen til eiendommen. Fra før har jeg plantet grupper med rosene "Velvet Cover Towne and County", "Red The Fairy". "Nina Weibull" og "Rote Max Graf", men det skader jo aldri med flere sorter...?

Jeg kjøpte derfor noen eksemplarer av buskrosen
"Champlain" 
Denne kan bli mellom 90-120 cm høy, så jeg tenker å binde ned grenverket på dem så de kommer til å oppføre seg som bunndekkere.
Rosen får mengder fylte, røde roser i klaser. Hver blomst har 20-40 kronblader.
Denne Canadiske rosen remonterer gjennom sommeren, dufter lett og trives best i sol.
Den kan dyrkes i forhold opp til sone H6 og er en sterk plante. Foredleren er Canadiske Swejda. Lanseringsåret var 1982,

Ha en fortsatt god dag! 




Kommentarer

  1. Så flotte roser. Jeg angrer at jeg ikke prioriterte å handle roser på salg i høst, har også lyst å lage et rosebed. Har en lang liste med roser jeg har lyst på. Og nå har jeg funnet et sted jeg kanskje kan ha en ny klatrerose også.
    Hilsen Ingeborg

    SvarSlett
  2. Flotte roser du har bestilt, blir spennende å se dem utvikle seg etter hvert.
    Kanadiske "William Baffin" har jeg også, utrolig herdig og robust rose som kommer med masser av flotte rosa blomster, remonterer gjør den også. Tipper du blir fornøyd med denne :-)
    Ha en fin januarhelg :-_)

    SvarSlett
  3. Godt nytt år, Stein! Du kommer til å få en aldeles nydelig rosehage! Skal bli spennede å følge deg videre med rosene.
    Ha en fin lørdag:)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg