Et lite påskeprosjekt: Drivhusfontenen.



Nå er det jo bare to måneder til påske, så da vil jeg konsentrere meg å finne ut hvilke prosjekter jeg skal utføre i svenskehagen. Jeg har bestemt meg for å ikke har for store ambisjoner i år, men heller konsentrere meg om å ferdigstille prosjekter jeg startet på sommeren som var.
I drivhuset er jeg nesten helt ferdig, men mangler et halvferdigstilt prosjekt ved den ene kortveggen. Der har jeg jo ønsket meg å ha en vannfontene i en opphøyd dam hvor jeg planlegger å ha noen få vannplanter, rennende vann og UV lys for å forhindre algedannelse.
 
Jeg bygget jo et firkantet basseng i lecastein. Det ble kledd innvendig med glassfiberstøp før vinteren. Jeg har heldigvis mange ekstra fliser etter at jeg la gulv sommeren som var. Bildet nedenfor viser "bassengets" størrelse, men flisene er ikke representative. Jeg regner med at elvestein vil kle front og sider på samme måte som på "fliseteppene" jeg har på gulvet. Selve fontenefiguren kommer antagelig til å stå på en liten søyle i sement i samme stil som dem jeg har begynt å støpe opp i drivhushagens bakkant.  


Til høyre: I drivhushagen har jeg begynt å støpe søyler som etter hvert skal danne en pergola hvor vindruer og roser skal få slynge seg opp. For at de ulike delene skal være mulig å montere sammen har jeg støpt dem slik at de er hule. En eller to slike deler vil derfor kunne fungere veldig godt som sokkel for drivhusfontene figuren min. Da kan jeg jo dessuten skjule selve pumpen inne i søylen.

Jeg har planlagt å integrere LED lys nede i selve vannet slik at fontenen blir indirekte opplyst. Jeg har valgt vantette LED striper. Utfordringen er jo å få det hele til å passe sammen, så det blir jo spennende å se det ferdige resultatet, for jeg har faktisk ikke helt bestemt meg hvordan det hele skal se ut. Da vet jeg i alle fall hva jeg skal gjøre i deler av påskeuken når den endelig er her.
Har du planlagt noen påskeprosjekter i år?


Ha en fortsatt fin dag!

Kommentarer

  1. Det er jo det som er så gøy, at veien blir til mens man går. Noe planlagt, noen ideer spretter bare fram helt av seg selv. Ingen forpliktende deadlines, man gjør det for sin egen del og ingen andre, selv om det er veldig kjekt å vise fram på blogg. Kos deg videre med fonteneprosjektet. Kjenner meg igjen i at jeg må ta meg i å fullføre...fort gjort å starte nye prosjekter..

    SvarSlett
  2. I påsken skal jeg fortsette med prosjekt "hagerydding" etter at vi måtte bytte renseanlegg ifjor. Hele hagen er kaos så det er nok å gjöre. Flott at påsken er så sen synes jeg, må bare huske å bestille bra arbeidsvär også:-)
    Skal bli spennende å fölge alle prosjektene dine dette året!

    SvarSlett
  3. Spennende påskeprosjekt! Gleder meg til å se hvordan det blir.
    Jeg liker veldig godt flisegulvet og "teppet" i drivhuset ditt.

    SvarSlett
  4. Så utrolig spennende! Er sikkert på at det kommer til å bli kjempeflott. Gleder meg til å se ferdigbilder etter hvert ;)

    SvarSlett
  5. Spennende prosjekt :) Gleder meg til å følge fortsettelsen!

    SvarSlett
  6. Spennende prosjekt som ser ut for at blir veldig bra:-) Godt og høre sildrende vann ihagen :-)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg