En utflukt til Karlstad..

Som den oppmerksomme bloggleser kanskje har fått med seg befinner vår svenske hage seg i Värmlands len. Den nærmeste store byen er Sunne. Den skal jeg skrive om i et annet blogginlegg, men nå tenkte jeg å konsentrere meg om lenshovedstaden, Karlstad. Den ligger en halv times kjøring fra vårt hage og når vi skal gjøre store innkjøp er det som oftest hit vi drar på grunn av det gode utvalget og store shoppingsentre med det meste en trenger til hus og hage. 
 

Karlstad er en vakker kanalby som ligger ved Klarälvens delta, altså den elven vårt egen hage befinner seg ved. Elven deler seg opp i mange bi- elver som i dag fungerer som kanaler gjennom byen før de renner ut i Vänaren, som er Sveriges største innsjø.
Det er vel hva en kan kalle en middels stor by med omtrent 87 000 inbyggere om omegnen inkluderes. likevel har den både egen opera, Wermland Opera, et av nordens største konferansesenter, internasjonal flyplass og mye mer.

Om du planlegger et besøk til Karlstad på sommertid vil jeg anbefale deg å ta deg rundt i byen ved å benytte taxibåter, heller enn vanlig kollektivtrafikk. Taxibåtene koster omtrent 20.- svenske kroner og er en enkel og veldig hyggelig måte å ta seg frem i byen på.


Nedenfor: 
Bygget på bildet heter CCC og er ett av nordens største konferensesentre med sine 24 000 kvadratmetre og sitteplasser til 4.500 personer. I dette området finner du også "Löfbergs brygga" med noen riktig gode uterestauranter. 


Bildet til høyre: 
Restauranten "Båten" er også et populært utested på varme sommerkvelder.

Der går også sightseeingbåter med servering på Vänaren, men disse kan det være lurt å booke plass i på forhånd. MS Vestvåg tar deg med på 3,5 times rundtur i Vänaren, innsjøen som er så stor at du ikke kan se til land på andre siden. Der blir servert rikelig med reker på turen.
Stella Polaris: Også 3,5 timers tur på Vänaren. Du velger om du vil spise reker eller thai buffet på turen. 
Värmlandskryssning på Vänern

blir du servert kulinariske småretter fra Värmland. For priser og mer om disse turene kan du gå inn på denne linken.


Om du ikke har bil, men likevel ønsker å oppsøke Karlstad går der daglig busser og tog direkte fra Oslo til priser helt ned til 170.- svenske kroner pr vei. 
Link til Swebus Overnatting på hotell i Karlstad er også ganske rimelig sammenlignet med norske priser.









Ha en fortsatt fin dag! 

Kommentarer

  1. Så flott med litt reisetips - fint å vite om jeg kommer en sving innom hagen din når det er en anledning:) Hell og lykke for morgendagen - klem fra AK !

    SvarSlett
  2. Notert :9 Til vi skal den veien :) God helg til deg!

    SvarSlett
  3. Hei! Jeg har aldri vært i Karlstad, kanskje et tips å notere seg! Flotte bilder fra varierte severdigheter, og superflott petuniabro!

    Jeg har nettopp ankommet feriehagen igjen, og apropos din kommentar hos meg, om tørre balkongkasser - her er det definitivt ikke behov for noen slags vanning på svært lenge - det bøtter ned. Siden hagen er frodig er det jo sjarmerende selv med vått vær. Så spørs det om jeg tenker det samme når jeg må igang med lukingen...

    Forresten artig den installasjonen med tre og tre ulike blomsterfarger :) Kanskje noe for balkongen neste år :D

    SvarSlett
  4. Akkurat like vakkert som jeg husker det. Stoppet på vei til Rottneros engang - skjønner godt du trives i den delen av Sverige. :) Sommerklem

    SvarSlett
  5. Vi liker også Karlstad, og har besøkt byen flere ganger.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg