Sensommer blomstring..

Som jeg beskrev i forrige blogginlegg var jeg i Sverige denne helgen og det har tydeligvis regnet mye der borte i det siste. Heldigvis hadde vi en nydelig dag på Lørdag, så vi fikk gjort mye der borte denne gangen også. Blant annet felte vi et par trær i skogen for å bruke disse som støttebjelker i drivhuset. Disse ble satt opp og nå føler jeg meg mye tryggere om vinteren skal bli snørik i år igjen!
"Skogen" bak drivhuset på bildet ble også stort sett ryddet. Planen er å lage en frukttre hage der, men det har ingen prioritet..
Lecasteinen og sandhaugen blir nok del av neste års prosjekt - å lage en mur mellom drivhuset og den kommende fruktrre hagen..

I bedene var det mye som fortsatt sto i blomst. Blant annet flere typer geranium, liatris, diverse sommerblomster, roser og noen skjærsmin som har misforstått årstiden litt ;-)
På bildet over, sesongens desidert siste lilje måtte selvfølgelig foreviges! Det første jeg gjorde når jeg kom hjem var å gå på plantasjen for å kjøpe meg flere løk til neste års blomstring! Mer om det i et annet blogginlegg.

Regnværet i det siste har gjort plenen grønnere igjen! Når jeg kom kjørende inn på skogsveien følte jeg nesten det var blitt selvlysende grønt, så det har virkelig hatt godt av "godværet" i det siste- (ja, jeg kommer jo opprinnelig fra Vestlandet, så regn kan så avgjort være et gode  i mine øyne!)
Nedenfor:
Pottene jeg har hatt på balkongen foran gjestehuset i år har alle hatt hvite blomster eller sølvfarget bladverk. Nå til høsten har noen pelargonium stiklinger jeg kjøpte på Plantasjen i vår endelig begynt å blomstre, så nå er det rødt som gjelder ;-)



Jeg har i det hele tatt plantet mye mer i potter i år. Det har i grunnen vært en positiv opplevelse, for noen steder på eiendommen har jeg ennå ikke fått opparbeidet hagen slik som jeg tenkte. Da er det veldig fint å gå rundt og flytte på slike potter etter hvert som de blomstrer/avblomstrer ;-)
Jeg har dessuten et håp om å kjøpe blomsterløk i posesalg litt senere på høsten, plante dem i disse pottene som inneholdt sommerblomster- og så sette dem til vinterlagring i kjelleren - om telen har kommet i jorden så det er for sent å sette løk i jord mener jeg...

Nedenfor:
I sommer plantet jeg også Million Bells i en zink bøtte som tilhørte en gammel brønn på eiendommen. Den var perforert i bunnen og passet i grunnen utmerket til formålet. For en stund siden trodde jeg at planten var død siden den så og si hadde tørket i hjel. Denne helgen struttet den formelig igjen!


Min Echinaea "Kyss meg over gjerdet" var den eneste av solhattplantene mine som hadde overlevd sommeren. Nå var den blitt så høy at den hadde begynt å henge fremover siden jeg selvfølgelig har glemt å binde den opp. Nå er det mange som ikke liker gult, men den er da uansett en frodig plante :-)

Ha en fortsatt fin høstdag!

Kommentarer

  1. Det blommar fortfarande fint i dina krukor!
    Trevlig helg
    Mariana

    SvarSlett
  2. Det var da litt som fortsatt hadde futt hos deg :)
    Spennende med fruktrelund, gleder meg til å se

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg